NEW FORMS OF MODERN GHAZAL

  • Dr Irfan Ahsan Pasha Assistant Professor, Department of Urdu, University of Education, Faisalabad Campus
  • Dr Saira Irshad Lecturer, Dept. Of Urdu, Govt. Sadiq College Women University, Bahawalpur
  • Dr Asia Rani Assistant Professor Urdu, Govt. College for Women Lahore Cantt.
  • Memoona Sehar Lecturer Urdu, Govt Pir Bahar Shah Associate College, Sheikhupura
Keywords: Forms, Modern, Ghazal, Globalization, Anti Ghazal, Free Verse, Emotional Ghazal

Abstract

Every genre of literature transforms with time by the means of form and content. Ghazal is the most popular and form-based genre of Urdu Literature. Though very confirmed and defined in its structure and form, Ghazal has also changed its structure and form with time. Especially in the twentieth and twenty-first centuries, when new experiments are being performed particularly with the casting of this ancient kind of literature, Ghazal underwent many transformations in the name of modernity. This article encompasses these changes and modernization of Urdu Ghazal in the contemporary era and near past.

References

١۔ آصف فرخی ؛خطبہ مشمولہ تحقیق نامہ۔لاہور:شعبہ اردو، جی سی یونی ورسٹی؛٢٠٠٧؛ص٦٩
٢۔اسداللہ خاںغالب؛دیوان غالب؛خزینہ علم وادب،لاہور؛٢٠٠٣؛٢٢٦
٣۔علیم صبانویدی؛نعتیہ شاعری میں ہیئتی تجربے:چننئی:ٹمل ناڈو اردو پبلی کیشنز٢٠٠٦؛ص١١١
٤۔اردو غزل پر بیسویں صدی کی ادبی تحریکوں اور رجحانات کے اثرات؛عابد حسین؛نمل یونیورسٹی،اسلام آباد؛ص٣٧٠
٥۔اسلم کولسری؛ویرانہ؛لاہور؛القمر انٹرپرائزز؛١٩٩٥؛ص٥٤
٦۔محمداقبال نجمی،مرتب؛پاکستانی آزاد غزل؛گوجرانوالہ؛فروغ ادب اکادمی؛١٩٩٥؛ص٢٥
٧۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٤٥
٨۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٤٦
٩۔ظفراقبال؛رطب ویابس؛لاہور ؛جنگ پبلشرز؛١٩٩١؛ص١٢٨۔١٢٩
١١۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٥١
١١۔قتیل شفائی؛آموختہ؛لاہور؛ماوراپبلشرز؛س ن؛ص١١٣۔١١٤
١٢۔فارغ بخاری؛غزلیہ؛لاہور؛خالداکیڈمی؛١٩٨٣؛ص٦٢
١٣۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٥٤
١٤۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٥٥
١٥۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٥٦
١٦۔فارغ بخاری؛غزلیہ؛لاہور؛خالداکیڈمی؛١٩٨٣؛ص٢٣
١٧۔فارغ بخاری؛غزلیہ؛لاہور؛خالداکیڈمی؛١٩٨٣؛ص٤٣
١٨۔فارغ بخاری؛غزلیہ؛لاہور؛خالداکیڈمی؛١٩٨٣؛ص٨٩
١٩۔علیم صبانویدی؛نعتیہ شاعری میں ہیئتی تجربے:چننئی:ٹمل ناڈو اردو پبلی کیشنز٢٠٠٦؛ص١١٣
٢٠۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص٢٥٧
٢١۔فخرالحق نوری؛نثری نظم؛لاہور؛مکتبہ عالیہ؛١٩٨٩؛ص٩٤
٢٢۔انور سدید،ڈاکٹر؛اردو ادب کی مختصر تاریخ؛اسلام آباد؛مقتدرہ قومی زبان؛١٩٩١؛ص٥١٣
٢٣۔طارق ہاشمی؛اردو غزل نئی تشکیل؛اسلام آباد؛نیشنل بک فاؤنڈیشن؛٢٠٠٨؛ص١٦٥
٢٤۔اردو غزل پر بیسویں صدی کی ادبی تحریکوں اور رجحانات کے اثرات؛عابد حسین؛نمل یونیورسٹی،اسلام آباد؛ص٣٦٣
٢٥۔اردو غزل پر بیسویں صدی کی ادبی تحریکوں اور رجحانات کے اثرات؛عابد حسین؛نمل یونیورسٹی،اسلام آباد؛ص٣٦٩
٢٦۔ظفراقبال؛رطب ویابس؛لاہور ؛جنگ پبلشرز؛١٩٩١؛ص١٠٣۔١٠٤
٢٧۔ظفراقبال؛رطب ویابس؛لاہور ؛جنگ پبلشرز؛١٩٩١؛ص٩٧۔٩٨
٢٨۔سلیم احمد؛بیاض؛کراچی؛دھنک پبلشرز؛١٩٦٦؛ص٥٠
٢٩۔سلیم احمد؛بیاض؛کراچی؛دھنک پبلشرز؛١٩٦٦؛ص٤٣
٣٠۔https//fb.watch/cEyPrBrZ3B/
٣١۔کاشف نعمانی؛اک تیغ اک ستارہ؛فیصل آباد؛مثال پبلشرز؛٢٠٠٨ئ؛ص٢٤۔٢٥
٣٢۔کاشف نعمانی؛اک تیغ اک ستارہ؛فیصل آباد؛مثال پبلشرز؛٢٠٠٨ئ؛ص٢٥
٣٣۔کاشف نعمانی؛غزل میں حرف روی کے خاتمے کا اعلان؛مشمولہ؛ادب معلی،لاہورجلد ١٣،شمارہ ٢ اپریل تا جون ٢٠١٩ئ؛ص٢٢٣
٣٤۔کاشف نعمانی؛اک تیغ اک ستارہ؛فیصل آباد؛مثال پبلشرز؛٢٠٠٨ئ؛ص١٤١۔١٤٢
٣٥۔رؤف حسن خاں،ڈاکٹر؛غزل میں حریف کا ڈسکورس؛مشمولہ؛ادب معلی،لاہور،جنوری تامارچ٢٠٢٠ئ؛ص١٣
Published
2022-06-30
How to Cite
Dr Irfan Ahsan Pasha, Dr Saira Irshad, Dr Asia Rani, and Memoona Sehar. 2022. “NEW FORMS OF MODERN GHAZAL”. Tasdiqتصدیق۔ 4 (01), 130-46. https://doi.org/10.56276/tasdiq.v4i01.97.